14 نکته راه یابی محصولات ما در پیام های بازرگانی

1) چرا رسانه حائز اهمیت است؟

شما مدیر یک کالای تجاری هستید. بنابراین در واقع بازاریابی یک محصول خدمت یا نام تجاری یا کل برنامه ی تولید با شماست. موفقیت شخصی  و حرفه ای شما به موفقیت نام تجاری تان بستگی دارد. شاید شما مدیر یک برنامه تبلیغاتی یا ناظر مالی آن یاحتی یک مدیر عالی رتبه باشید که مایل است همه ی کارهای شرکت یا سازمان به نحو احسن انجام شود.




موفیت تبلیغات شما ،در موفقیت محصولتان نقش مهمی ایفا میکند. عنوان حرفه شما هرچه که باشد، وابسته به موفقیت فروش محصول یا خدمتی است که بازاریابی اش به عهده شماست.
قطعا شما به استراتژی مبارزه ی تبلیغاتی تان اهمیت میدهید و همه ی متون و ایده های تبلیغاتی را پیش از آنکه برای تولید فرستاده شوند به دقت کنترل و بازبینی میکنید. اما حوزه برنامه ریزی رسانه ممکن است چندان مورد علاقه شما نباشد. ممکن است براین باور باشید که قلب تبلیغات در واقع پیام است.

در نتیجه احتمالا بر موضوع، تیترها، عوامل بصری و واژه ها و متن آن تمرکز میکنید. ممکن است شما برنامه رسانه ها را به طور سطحی بازبینی کنید، چرا که تمرکز اصلی تان بر این مقوله نیست یا ممکن است برنامه رسانه ای را اصلا بررسی نکنید، زیرا مفاهیم وعملکردهای رسانه های تبلیغاتی را به خوبی درک نیکنید.

2) یادگیری زبان رسانه ها

باری درک ساز و کار تجارت، شما باید با زبان تجارت آشنا باشید، این مطلب در مورد تبلیغات نیز صدق میکند. وقتی با واژگان رسانه های تبلیغاتی آشنایی داشته باشید به خوبی فرآیند و عملکرد رسانه های انبوه را در مبارزه تبلیغاتی تان درک خواهید کرد.

آگاهی از واژگان دامنه ای فراتر از این دارد ، با آگاهی از واژگان و نظریه های رسانه های تبلیغاتی میتوانید ایده های خود و قوانین را باهم هماهنگ کنید. همچنین میتوانید اجزای یک مبارزه تبلیغاتی را باهم به تناسب انتخاب کنید و به عنوان یک شریک آگاه و تأثیرگذار در فرآیند توسعه مبارزه تبلیغاتی به خوبی پذیرفته شوید.

3) رسانه ها و ویژگی های آنها

برای مقایسه رسانه های تبلیغاتی عوامل زیادی به جز قیمت وجود دارد. در واقع اگر تنها بر نرخ ها و هزینه تبلیغات تکیه کنید، تبلیغاتتان را در معرض دید مخاطبانی نادرست قرار داده اید. بنابراین به غیر از هزینه ها، انتخاب صحیح مخاطب نیز اهمیت به سزایی دارد.

اجازه دهید برخی از رایج ترین ویژگی هایی را که در تحلیل و انتخاب رسانه های تبلیغاتی استفاده میشود را نام ببریم:
1) کیفیت مخاطبان          2) ویژگی های جمعیت شناختی          3) فعالیت ها و عادت ها
4)میزان توجه مخاطب      5) افراد تأثیرگذار در مقابل افراد تأثیرپذیر   6) سبک زندگی
7)ویژگی های رسانه       8)هزینه                                            9) کارایی هزینه
10)دسترسی               11) تکرار                                           12) عامل آزردگی

4) چگونه اهداف بازاریابی بر برنامه ریزی رسانه اثر میگذارد؟

تحت هیچ شرایطی نباید در ابتدا بدون تعیین اهدافتان برنامه ریزی رسانه های تبلیغاتی را آغاز کنید. اما تعیین اهداف برای رسانه ها نیز اولویت نخست محسوب نمیشود، ظاهرا این مطلب متناقص خیلی هم گیج کننده نیست، شما باید قبل از آغاز برنامه ریزی(چه برنامه ریزی رسانه ها و چه برنامه ریزی بازاریابی) ابتدا اهدافتان را تعیین کنید. در واقع اهداف رسانه ای بر اهداف دیگر اتکا میکنند، اهداف دیگر نیز باید قبل از تعیین اهداف رسانه ای مشخص شود.

همیشه کار با ایجاد اهداف بازاریابی به صورت کلی آغاز میشود، سپس اهداف تبلیغاتی به طور جداگانه تعیین میشود. این اهاف باید با توجه به همه اهداف بازاریابی تعیین شود و از آنها نشأت گیرد. سرانجام اهداف رسانه ای را تعیین کنید که باید برپایه اهداف تبلیغاتی و بازاریابی باشد. مجددا اهداف رسانه های تبلیغاتی به طور جداگانه از دیگر اهداف بیان خواهد شد.

اما این اهداف از اهداف تبلیغاتی و بازاریابی نشأت میگیرد و پیرو آنهاست، رسانه های تبلیغاتی در خلأ عمل نمیکنند آنها باید بخشی از برنامه های بازاریابی و تبلیغات محسوب شوند. در کنار اهداف رسانه ای میتوانید اهداف پیام های تبلیغاتی و شاید اهداف تحقیق تولید یا انواع دیگر اهداف را  برای مبارزه تبلیغاتی تان در نظر بگیرید.

5) تعریف مخاطب هدف

در طراحی یک برنامه مؤثر هیچ چیز مهم تر از تعریف مخاطب بازار هدف نیست، به عنوان مدیر یک نام تجاری شما باید از هماهنگی برنامه رسانه ای و برنامه گروه خلاقیت خود مطمئن شوید.

واژه ی هدف کاربردهای گوناگون و بسیاری دارد. به طور کلی واژه ی بازار هدف به معنای یک بازار از جنبه جغرافیایی آن است که شما برای تبلیغتان در نظر گرفته اید، برخی تبلیغ کنندگان از واژه ی گروه هدف برای تعریف جمعیت شناختی یک بازار هدف استفاده میکنند، درحالی که برخی دیگر از واژه ی مخاطب هدف به معنای بازار هدف رسانه ها استفاده میکنند، هدفی که شما انتخاب میکنید باید از دیدگاه تجاری، بازاریابی، رسانه ای و خلاقیتی معقول و صحیح به نظر برسد.

6) نقش جغرافیا در برنامه ریزی

مکانی که محصول شما در آن بازاریابی میشود به اندازه ی کسانی که شما محصول را برای آنان بازاریابی میکنید مهم است، نام تجاری شما خواه بین المللی و خواه ناشناخته در گوشه یک فروشگاه افتاده باشد، نقش جغرافیا مسئله استراتژیکی مهمی در برنامه ریزی رسانه ای آن محسوب میشود.

اینکه بازار تبلیغاتتان را چگونه تعیین کنید و چه میزان به یک بازار در مقابل بازارهای دیگر برای توزیع کالایتان در آن بها دهید، همه از عناصر کلیدی نحوه ی استفاده شما از منابع در دسترستان است.

7) فصل بندی و زمان بندی 

زمانی از سال که مبارزه تبلیغاتی شما به اجرا درمی آید عامل مهمی برای آن محسوب میشود، شاید فکر میکنید که زمان بندی به اندازه انتخاب مخاطب هدف یا انتخاب منطقه ی جغرافیایی برای شما مهم نیست اما زمان بندی مناسب میتواند باعث ایجاد تفاوت بین یک نتیجه مؤثر و یک نتیجه محدود شود. زمان سال میتواند بر هزینه رسانه ها، نحوه تأثیرگذاری رسانه ها و الگوی خرید مصرف کنندگان تأثیر بگذارد.


 عوامل دیگری در مورد زمان بندی رسانه های تبلیغاتی وجود دارد که شما باید به آنها توجه کنید از آن جمله میتوان انعطاف پذیری زمان بندی، میزان وسرعت تبلیغات، سهم تبلیغات و برنامه ی اصلاحات احتمالی برای رقابت نام برد.

طراحی سایت در تبریز

تماس با مشاورین موسسه

Mobile number of پشتیبانی موسسه 09903808502
نماد طرح ساماندهی وزارت ارشاد
logo-samandehi