نکات زیادی در پیام یک آگهی تبلیغاتی وجود دارد که تنها با یک نگاه سطحی قابل درک نخواهد بود. یک آگهی موثر، مانند سایر فرم های ارتباطاتی، زمانی کارآمدتر خواهد بود که نیاز ها و خواسته های مصرف کننده را برآورده کند و او را تحت تاثیر قرار دهد. یک ارتباط که هم می تواند شهودی باشد و هم به مقدار زیادی قابل اندازه گیری.
سوال های زیر به افزایش آگاهی از این فرایند کمک می کند. از آن ها برای تجزیه و تحلیل کردن آگهی ها و پیام های تبلیغاتی در گروه های دسته جمعی یا انفرادی استفاده کنید.  از معانی و پیام هایی که کشف خواهید کرد متحیر خواهید شد.

1) محیط عمومی یک آگهی چیست؟ این محیط باعث ایجاد چه نوع حالتی می شود؟  و چگونه این حالت را ایجاد می کند؟

2)طراحی یک آگهی چیست؟  آیا از تعادل محوری استفاده می کند یا از یا سایر فرم های تعادلی؟ اجزا و المان های تشکیل دهنده چگونه سازماندهی شده اند؟

3) رابطه بین عناصر تصویری و نوشتاری چیست و این رابطه بیانگر چیست؟

4) کاربرد فضای خالی در آگهی چیست؟ آیا مقدار زیادی فضای سفید در آگهی وجود دارد یا اینکه پر از المان های گرافیکی و نوشتاری است؟

5) چه علامت و نشانه هایی در اگهی میبینیم؟ این نشانه ها چه نقشی در اثرگذاری آگهی بازی می کنند؟

6) اگر تصویر پیکر (مرد، زن، کودک، حیوان) در آگهی وجود دارد، این تصاویر شبیه چیست؟ درمورد حالت صورت، ژست، مدل مو، سن، جنسیت، رنگ مو، قومیت، تحصیلات، شغل، خویشاوندی آن ها چی میتوان گفت؟

7) پس زمینه به ما چه میگوید؟ آگهی در کجا اتفاق می افتد و این پس زمینه چه اهمیتی دارد؟

8) چه اتفاقی در آگهی در حال رخ دادن است و چه اهمیتی دارد؟ (موضوع اصلی آگهی)

9) چه تم یا تم هایی در یک آگهی پیدا می کنیم؟ این تم ها در مورد چیست؟ (ممکن است آگهی شامل زن و مردی باشد که در حال نوشیدن نوشیدنی باشند، ولی تم آگهی حسادت، خیانت، جاه طلبی، عشق و... باشد)

10) آگهی به چه زبانی است؟ آیا این زبان ضرورتا اطلاعات را منتقل می کند و یا آیا میتواند واکنش احساسی را برانگیزد؟ یا هر دو؟ چه تکنیک هایی ازقبیل: طنز، وزن و قافیه، تعریف زندگی، مقایسه ها، کنایه و.. توسط کپی رایتر استفاده شده است.

11) از چه نوع طراحی حروف و فونت (Type Face & Typography) استفاده شده است و چه تاثیری دارند؟

12) چه موردی در آگهی تبلیغ می شود و چه نقشی در فرهنگ جامعه بازی میکند؟

13) تصمیمات ظریف چه اهمیتی دارند؟ اگر آگهی یک تصویر باشد، چه نوع منظره ای است؟ نمای دور چه اهمیتی دارد؟ نمای میانه، نمای نزدیک؟ نورپردازی چطور؟ استفاده از رنگ ها، زاویه عکس؟

14) چه حالت روانشناسی، سیاسی، اقتصادی یا فرهنگی به طور غیرمستقیم در آگهی منعکس شده است؟ یک آگهی ممکن است درباره شلوار جین آبی باشد ولی، به طور غیر مستقیم، مسائلی از قبیل تبعیض جنسی، بیگانگی، تفکر تقلید شده، شکاف نسل ها، تنهایی، نخبه سالاری و ... را منعکس کند.

طراحی سایت در تبریز

تماس با مشاورین موسسه

Mobile number of پشتیبانی موسسه 09903808502
نماد طرح ساماندهی وزارت ارشاد
logo-samandehi